Tuesday, November 21, 2006

How to Schedule a Process?

I would like to code so that a packet scheduler can dequeue between two queues. The scheduler must dequeue packet from first at constant interval time. In between those interval, I would like the scheduler to dequeue from the second queue.

I know that most network simulator such as NS-2 and other kind of simulators implement the scheduling method. So I going to implement one in MIRAI-SF network simulator. I did manage to implement where there is one queue. Right now, I'm scratching my head to implement the scheduler with two queues.. Blur

'Packet Scheduler' boleh ibaratkan sebagai seorang polis trafik di jalan yang mempunyai tiga laluan kemudian menjadi satu laluan. Setiap laluan mempunyai tahap kepentingan masing-masing. Sebagai contoh, laluan pertama ada khas untuk kenderaan yg bergerak laju yang biasa digunakan oleh Orang Kaya dan ambulan. Laluan kedua pula biasa digunakan kenderaan yg bergerak pada kelajuan biasa. Laluan ketiga pula digunakan oleh kenderaan yang dipandu oleh orang tua. Tugas 'polis trafik' ini memberi keutamaaan laluan pertama agar kenderaan itu sampai pada destinasi tepat pada waktunya. Jika tidak, kesesakan lalu lintas akan berlaku di laluan pertama dan menyebabkan kenderaan seperti ambulan lambat sampai ke hospital. Sebenarnya, packet itu adalah kenderaan dan scheduler tu adalah polis.

No comments: